Demonoid - Az Apokalipszis titokzatos lovasai
[2004-08-27] - Perkele

Egy név és egy borító alapján megítélni egy zenekart nem túl bölcs dolog, de mivel a promo kézhezvételekor semmilyen információval nem rendelkeztem a csapatról, hamar a fantasy metal kategóriába soroltam őket. Aztán az első meghallgatásnál derült ki, hogy elég nagyot tévedtem stílusilag, majd mikor megláttam a tagok névsorát, rájöttem, hogy ennél jobban nem is tudtak volna félrevezetni. Ugyanis a Therion-ban játszó testvérpáros, vagyis Kristian és Johan Niemann alapította a csapatot, hozzájuk csatlakozott Christofer Johnsson (szintén Therion) és Rickard Evensand(ex-Chimaria, ex-Soilwork).
Eredeti tervük az volt, hogy kilétüket homályban tartják, amit egyedül a zenekari 'fotó' koncepciójában sikerült megvalósítaniuk. Első lemezükről, a The Riders of the Apocalypse-ról és az új csapatról Kristian Niemann-t faggattam.


- Szevasz, hogy vagytok? Hogy áll a bemutatkozó lemezetek promóciója?
- Szia, köszi, jól vagyok! Minden nagyon szépen halad eddig, csak pozitív visszajelzéseket kapunk... ami egy kicsit meglepő is. Felkészültem arra, hogy pár ember keményen lefikázza a lemezt, de ez eddig még nem történt meg. Talán ez ezért van, mert akinek nem tetszik, az nem kér interjút tőlünk ;-)

- Bemutatnád dióhéjban a zenekart? Mindketten - Kristian és Johan - a Therion-ban zenéltek 1999 óta, honnan jött az ötlet, hogy más zenekart alapítsatok?
- Ez valahogy 2002 közepén jutott eszünkbe először. Richard is belépett a bandába, csak jammeltünk, mert akkor a Therionnal nem csináltunk semmi különöset a dalíráson kívül. Johan és én mindig keményebb, súlyosabb anyagokat írunk és egyszer Chris felvetette, hogy négyen csináljunk valamit ebben a stílusban. Újra hörögni akart és ennek nagyon örültem, mert szerintem ebben a műfajban ő az egyik legjobb hangú pacsirta. Szóval írtunk jópár kemény dalt és 2002 decemberétől 2003 februárjáig vettük fel őket.

- Miért éreztétek a szükségét más banda alapításának, ami a Theriontól eltérő stílust képvisel?
- Mert sok más zenét is szeretek! Megőrülnék, ha csak egy bandában kéne egyféle stílusú zenét játszanom. Most hogy Chris énekelni akart, Richard személyében pedig egy monstre-dobos is pástra lépett, pont megfelelő volt az idő egy banda alapítására és újra brutális metalt játszani. Egyszerűen túl jó lehetőség volt, nem hagyhattuk ki.

- Milyen csapatok hatottak a Demonoid zenéjére? Hallok benne Metallicát, Slayert, némi Kreatort, egy kevés Theriont (talán nem véletlenül) és perszó jó adag old school svéd death metalt... mit tudnál még hozzátenni?
- Nem tudom, kihallod-e a zenéből, de egyből hozzá kell tennem a Pantera, Testament, Satyricon, Cacophony, Voivod és Strapping Young Lad hatásaimat. És vannak nem-metal gyökereim is, David Torn és Pink Floyd...

- De hogyan is lett Christofer az énekesetek?
- Teljesen természetesen történt. Meghallgatta a dalokat és úgy gondolta, ehhez még vokálban hozzá tud tenni. Meg eleve úgy kezdtük el csinálni a bandát, hogy ő legyen az énekes.

- Ő írja a szövegeket is. Ezt furcsállom, ugyanis a Therion-hoz nem ő ír. Hogyan vettétek rá a szövegírásra?
Nem volt más választása! Közülünk senki más nem tud szöveget írni, Chris legalább régebben foglalkozott vele. Szóval neki kellett megírnia, mivel ő énekelt. Engem a hangok érdekelnek, a szövegekkel ő törődik.

- Kinek jutott eszébe az Apokalipszis lovasai ötlet? Eleve koncept albumként láttatok neki a munkának?
- Chrisnek jutott eszébe, hogy a bibliai történethez hasonlóan írja meg a szövegeket és ezek után elég logikus volt koncept lemezt készíteni. A borítóban magyarázatot is adtunk a szövegek mellé, így bárki számára világos koncepció. A szövegek részben merítenek a Bibliából, van mellette kitaláció és a jelenkori történelemből is vettünk át elemeket.
(A koncepció: A történet valós történelmi események és egy fantasy história keveréke, amely részben a bibliai Apokalipszis Lovasain alapszik. A szövegek nagy mértékben szembehelyezkednek mind a Bibliával, mind pedig a zsidó-keresztény vallás tanításaival, és ezekre az emberiség által elkövetett bűnök legnagyobb forrásaként tekintenek. Kicsit ellentmondásos lehet, hogy a Lovasok fogalmát a Bibliából vették, de ez egyike azon elemeknek, amelyek javarészt a írói képzelet szüleményei.
A történet: Az iszlám, a judaizmus és a kereszténység (a három egyistenhívő vallás) mind hamis értelmezései az istenségnek, aki a földet és az emberiséget teremtette. A Bibliában leírt összes ostobaság között, ténykérdésként csak egyetlen dolog volt helyénvaló, az Apokalipszis 4 Lovasának leírása. Évezredeken keresztül, amíg az emberiség bűncselekedeteket követett el a földön, az igaz istenek éhínséggel, pestissel, földrengésekkel és tornádókkal büntették őket. De úgy tűnt, mintha soha nem okultak volna belőle.....
Az istenek panteonjában mindenféle isten megtalálható. A pusztítók azok, akik 4 Lovasként ismertek - később az Apokalipszis Lovasaiként híresültek el. Ők azok, akik az emberiség történelme folyamán kiszabott legtöbb büntetésért felelősek voltak. Mindazonáltal soha nem volt szabad a teljes erejüket használniuk, mert ez az egész emberiség megsemmisítéséhez vezetett volna. Végül is az istenek meg akarták őrizni, amit teremtettek, abban a reményben, hogy a gyűlöletre hivatott emberiség egyszer megtalálja a helyét, és harmóniában lehetnek egymással valamint a bolygón található egyéb teremtményekkel. Egy kis szekta, amely a földön egyedüliként átlátott a szervezett vallások hazugságain, arra készül, hogy véget vessen az emberiségnek. Ők nem hisznek benne, hogy az emberiség valaha is jó útra térhet, és nem látnak más lehetőséget, mint a teljes kiirtását. Így évezredeken keresztül gyűjtik és irányítják a gyűlölet, pusztítás és vérontás erejét, és arra a célra használják, hogy áthatoljanak az isteni
szférák határain, és megnyissanak egy kaput a Lovasok számára, hogy azok mind egyszerre jöjjenek a földre, és először (és utoljára) minden erejüket felhasználhassák az emberiséggel szemben.
Ezt hatalmas megidézési szertartáson keresztül folytatták le. A Lovasok megérkeznek és a történet ismert, hogy miként próbálták jó útra téríteni az emberiséget büntetésekkel, mielőtt végleg elpusztították az élősködő emberi civilizációt, és kiirtották őket, egyetlen túlélőt hagyva, akit tanúként kíméltek meg, hogy sétáljon az emberiség romjai, eme globális sírhalom között, hogy megbánást tanúsítson. ...


- Az első három dal, az őEmberiség legrosszabb bűneit' meséli el. Szerinted melyik a legrosszabb?
- Azt hiszem, az empátia hiánya és a kapzsiság a két legnagyobb. És persze az, hogy egy könyv alapján, egy isten nevében háborút vívnak, mert ezek szerint jogod van hozzá. Szóval... mi a fasz van?!????

- Láttad a Hetedik című filmet?
- Nagyszerű film! Imádom.

- A lemez második része a őMegtorlások történeteiről' mesél. Olyan, mintha az emberiség sosem tanulna hibáiból. Egyetértesz?
- Persze. Van egy mondás, miszerint aki nem ismeri történelmét, megismétli a múlt hibáit, viszont ha tisztában vagy vele, akkor is elkövetsz olyan hibákat, amelyek már előfordultak. De ez ugyanolyan, mintha kisgyereket nevelnél. Mondhatod neki, hogy a tűzhelyen álló platni forró és megégeti, de akkor is megégeti kezét és megtapasztalja saját maga. Mindig magadnak kell megtalálnod a kivezető utat. "A jó döntés tapasztalatból származik, a tapasztalat pedig rossz döntésekből."

- Ki a fő dalszerző a bandában? Vagy hogyan osztjátok meg a dalírást egymás között?
- Én hat számot írtam, Johan pedig hármat. Chris írta a dalszövegeket és néhány riffben segített tehát csapatmunkáról beszélhetünk. Zene először, a szöveg utána. Nincsen egyetlen sztár a zenekarban!

- A Nuclear Blast-hez szerződtetek demo nélkül. Hogyan sikerült megcsípni a szerződést? Segített Therion-os múltatok?
- Nos, egy év könyörgés és erőszakkal fenyegetés után... nah, nem egészen... A kész anyagot szétküldtük jónéhány cégnek, de sokan nem kaptak rá, mert csak jó későn került piacra. Végül a Blast úgy döntött, kiadja - persze segített, hogy a Therion miatt már ismertek minket. Tudjuk, hogy jól fogják intézni ügyeinket és emiatt nagyon boldogok vagyunk.

- Valódi zenekarnak tartod a Demonoid-ot, vagy ez csak egy afféle projekt dolog?
- Önálló zenekarnak tartjuk, teljesen más egyéniséggel, mint ami a mai Therion-t jellemzi. Ez nemcsak egyszeri project. Lesznek további lemezek és ha lesz arra lehetőség, turnézni is fogunk. Most erre nincs esélyünk, mindenki túl elfoglalt saját zenekaraival, de amikor a lehetőség kínálkozik, mi élni fogunk vele. Ezzel egy álom valósulna meg!

- Tudom, hogy a kérdés nem igazán fair, de melyik bandát szereted jobban, a Demonoid-ot vagy a Therion-t? Vagy másképp fogalmazva: ha választanod kellene a kettő közül, melyikben játszanál tovább?
- Nem tudok választani! Mindkét zenekar más kihívást támaszt, más jutalmat ad, szóval képtelen vagyok köztük választani. A Therion már 17 éve létezik és regiment albumot adtunk ki, van egy viszonylag nagy rajongó táborunk és istentelen mennyiségű turnét vitt végig. A Demonoid-nak eddig csak egy lemeze jelent meg és még soha nem lépett fel élőben. A Therion-nal már van egyfajta örökség, amit fenntartunk és alakítunk, míg a Demonoid egy teljesen friss banda, még nem bizonyított és éhes az emberek érdeklődésére. Nagyon nehéz ezt a két zenekart összehasonlítani, mindkettőben öröm zenélni!

- Vagy lehet hogy így jobban áll a kérdés: miért szeretsz a Demonoidban játszani?
- Mert azt játszhatom, amit igazán akarok és akkor, amikor tetszik és addig, ameddig jól esik! :-)
Ha játéktechnikailag nézem, akkor elég húzós mivel nagyon sok gitárt hallasz a lemezen! A zene is gyors és agresszív, nagyon intenzív és energikus, emiatt nagyon várom már hogy élőben is játszhassunk! AAARRRGGHH!! Nagyon izgatottá tesz, ha csak rá gondolok!

- Láttad a 'Demonoid, Messenger of Death' című, 1981-ben készült horrorfilmet?
- Nem, de Chris látta és azt hiszem, innen származik a nevünk.

- A borítótokat Havancsák Gyula készítette. Hogy találtatok rá?
- Azt hiszem Chris barátnőjének (aki egyébként magyar) egy ismerőse, ebben nem vagyok biztos. Viszont a munkája lenyűgöző! Nagyon tetszik és igazán boldog vagyok.
Elküldtük neki a zenét és a szövegeket és erre jött ezzel a csodálatos cuccal! Persze mindig van párbeszéd a zenekar és a művész között, néhány dolog megváltozott de ami az egészet illeti, nagyszerű munkát végzett. Igazán azt szeretném, hogy több dolgot is készítsen majd nekünk... persze csak ha ő is szeretné!

- Tudva hogy négy lovasa van az Apokalipszisnek és Ti is négyen vagytok, melyikőtök melyik?
- Nem mondom meg. Valamit a képzeletnek is hagyni kell.. Persze a legjobb vágású srác én vagyok!

- Mivel a lemez az apokalipszisről szól, adódik a kérdés: hiszel-e benne? Ez a lemez harmadik részéhez is kapcsolódik.
- Nem, nem hiszek benne, próbálok örömteli dolgokkal foglalkozni. A túl sok negatív gondolat letör. Kapcsold be a híreket és öt másodperc múlva már depressziós vagy. Próbálom magam távol tartani ettől, ugye érted?

- A korongot még 2002-2003 telén vettétek fel és most 2004 júmiusában jelent meg. Nem voltál türelmetlen?
- De! Komolyan, nagyon sokat kellett várni, mivel azt hittük, a kiadás és az emberek érdeklődésének megnyerése gyorsan megy. Tévedtünk. A lemeztársaságokat nem érdekelte a cucc és már én is ott tartottam, hogy el kéne felejteni mert soha nem fog megjelenni. Szóval most nagyon izgatottan várjuk, hogyan fogadják majd az emberek. Sok magazinnak és újságírónak tetszik, de ez nem jelenti azt, hogy jól is fogy. De legalább megjelent, ez a fő.

- Beszélgessünk a felvételről - hogy zajlott?
- 2002 decemberétől 2003 februárjáig dolgoztunk rajta. Nem minden nap, de eltöltöttük vele az időt. Nem volt rajtunk nyomás pénz vagy idő miatt, mivel saját stúdiónkban dolgoztunk és el tudtuk kerülni, hogy halálba kergessük magunkat. Először a dobokat rögzítettük, majd a ritmusgitárt, basszust, éneket és végül a szólókat és dallamokat, meg a spéci gitáreffekteket. Három napig kevertük a Studio Underground-ban, Västeras-ban Pelle Saether segítségével. Nagyon jó munkát végzett! Majd ugyanott mastereltük Peter in de Betou-val. Jó srác.
Egy átlagos nap a gitárok felvételénél a következőképp zajlott: kb. 10 körül megérkeztem a stúdióba és főztem egy nagy csupor kávét a szendvicsem mellé. Ezek után felvettünk, kísérleteztünk különböző részekkel és hangokkal, hogy valami jó dolog szülessen. Kb. a gitárok felét ott helyben találtuk ki, a másik 50%-ot pedig egyedül írtam a stúdióban. Ez mindig nagy örömet okoz... mint egy kissrác a cukrászdában!

- Ahogy Te is mondtad, a saját stúdiótokba (Modern Art) dolgoztatok, nem volt gond se az idő, se a pénz. Teljesen elégedett vagy az albummal? Vagy soha nem lesz elég idő a felvételekre?
- Soha nem vagyok elégedett azzal, amit készítek. Mindig van egy-két rész egy felvételen, amire azt mondom, hogy nem rossz, de lehetne sokkal jobb is. Játékilag, dalszerzésileg, felvételileg. Nem az idő volt a probléma, hanem saját balgaságom! :)

- Bemutatnád a cuccaitokat?
-Persze. A gitárhangzást Mesa Boogie Triaxis előfokon és Boogie 2:90 erősítőn keresztül, Shure SM 57 mikrofonnal belőtt Marshall hangszóróval rögzítettük. Jómagam régi, módosított Ibanez 540P2 gitáromat használtam minden résznél és elég sok effektet használtam néhány igen vad hangzáshoz, mint például a Boss VF-1, Digitech Spacestation, Vox wah és Ibanez Tube Screamer.
Basszushoz Johan saját ezüstszínű Ibanez EDA905 hangszerét vette elő, ezt Sansamp RBI előfokon, a már említett Boogie 2:90 erősítőn keresztül az Ampeg 8x10 ládájára küldtük és Shure lábdob mikrofonnal rögzítettük. Ricky Sonor dobokon és Paiste cineken játszott, azt hiszem.

- Van esetleg valami jó kis stúdiós sztorid a számunkra?
- Ah, tök unalmas emberek vagyunk. Nincs sok mesélni való.... a legizgalmasabb dolog talán az volt, hogy söröztünk. Ugye, milyen szomorú? :-)

- Rögtön a Demonoid album felvételei után láttatok hozzá a Therion lemezhez. Nem volt ez így nagyon stresszes és fárasztó?
- De, eléggé. Gondold csak meg, 21 dalt rögzítettünk a két Therion lemezhez és rengeteg gitár téma van rajtuk. Rendesen lezsibbasztja az ember agyát, ha ezt csinálod hat hónapon át. Ráadásul komoly gondunk akadt a gitárok intonációjával és ez nem könnyítette meg a dolgunkat. Végül ezek a dolgok is rendeződtek, és ez a lényeg. Mint máskor is, most is próbáltuk előre megtervezni a időbeosztást, hogy ne legyen túl stresszes a dolog, de természetesen hiábavaló volt; nagyon kifáradtunk a végére. Az egyik hangmérnök srác Sami és én szinte az utolsó éjjel végeztünk a hangfile-ok összeállításával, mielőtt elindultunk volna Dániába, ahol a keverés készült. Chris a stúdióba jött értem és útközben én el is aludtam a hátsó ülésen.


- Kedvenc Demonoid dal?
- Jelenleg... a Firestorms. Nem, várj csak ... a Wargods...de még se...

- Köszi az interjút! Az utolsó szó jogán...
- Részemről az öröm! Alig várom, hogy az őszi Therion turnén találkozzam a magyar rajongókkal. Nagyon jóóóó lesz megint! Mindig szeretünk ott játszani, szóval tényleg nagyon várjuk. Viszlát mindannyiotoknak!
Stay Meeeeetaaaaaaal!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!