Orphanage - Gregorián elektronika
[2004-09-27] - Adamskij

A holland színtérről nemzetközi szinten a The Gathering mellett nem sok más zenekart szoktak említeni, pedig a hazánknál kisebb országban hemzsegnek a jobbnál jobb bandák. Ezek egyike a már tíz éves Orphanage, akik megalakulások óta kitartanak a gothic-death sajátosságok mellett, viszont nem ragadtak le 1994-ben, őrült ritmusaik és erőteljes megszólalásuk miatt többen a Meshuggah-hoz hasonlítják őket.

A csapat idén adta ki Driven című albumát (melynek lemezajánlója itt olvasható), ennek apropóján beszélgettem a billyentyűs Lasse-vel, aki az utóbbi két évben csatlakozott a bandához.

- Üdv Lasse, mesélj először a most megjelent lemezetekről, a Driven-ről! Milyenek eddig a visszajelzések?
- Szevasz, szerencsére eddig a visszajelzések többsége pozitív. Úgy érzem, sikerült egy erős CD-t készítenünk, a dalok terén is előre léptünk.

- A 2001-es Inside korong óta azonban alaposan megváltozott a tagságotok. Hogyan dőlt el a folytatás, hogy kerültél többek között te is a zenekarba?
- Igen, az Inside után hárman is kiléptek. Volt is egy megbeszélés, ahol Guus és a többiek eldöntötték, folytatni fogják együtt. Sureel, a dobos egy Meshuggah-szerű bandában játszott Remko-val, aki az új basszerünk. Engem pedig Guus keresett meg, lenne a kedvem náluk játszani. Egyből igent mondtam!

- Az új dalokat mennyire alakította át a tagcserék után létrejött felállás? Mennyiben változott stílusotok az új tagok zenei ízlése miatt? Nem volt esetleg ebből gond a régi rajongóitoknál?
- Nem, egyáltalán nem. Zeneileg ez az anyag visszanyúl a By Time Alone lemezhez, például a kórusokkal. Végül is ettől (is) Orphanage az Orphanage. Ugyanakkor vannak új elemek is zenénkben, például néhány drumnbass téma. Igazából az új tagság nem változtatott a banda stílusán.
- A most csatlakozó tagoknak mekkora beleszólása volt a zenébe? Mennyire tudtátok magatokévá tenni a banda stílusát?
- Szabadkezünk volt, azt írtunk, amit akartunk. Meglepő módon az új anyaghoz a legtöbb témát az a Remko hozta, aki szintén most csatlakozott. Bármikor képes írni egy dalt, akár asztalon ujjal kalapálva is. Mindannyian ismertük a csapat eddigi dolgait, végül is részben azért szálltunk be, mert ilyen jellegű zenét akartunk játszani.

- Térjünk rá a vokálokra. Azt hiszem, a legtöbb hallgató akkor lepődik meg igazán, amikor szembesül a széles terjedelmű énektémákkal. Rosan hangja nagyon természetes, George meg pusztít. Hogyan tudjátok összepasszintani a részeket?
- Igen, a vokálok mindig is fontos alapelemei voltak az Orphanage zenéjének. Az a véleményem, hogy mind Rosan, mind George hangja elengedhetetlen, még nagyobb hangsúlyt kap a zenében meglévő kettősség. A durva, súlyos részek még keményebbek George hangjával, Rosan hangja pedig fülbemászó. És persze vannak még Guus gregorián-szerű vokáljai. Mindannyian úgy gondoljuk, az énektémák különösen jók sikerültek.

- A másik jellegzetességetek a riffelés. Bár ezt a Meshuggah-tól hallottuk először, de ezt a hatást nagyon jól beépítettétek zenétekbe.
- Igen, ezek a tört ritmusok zenénk kulcsai. A mai gothic szcéna zenéje egysíkú, egy irányban halad. Ezzel szemben nálunk egy dalban több különböző réteg, dallam bukkan fel. Ez egyrészt nem tudatos, mert szeretünk ilyen őrült zenét írni, másrészt viszont tudatos, mert megkülönböztet minket a többiektől.

- Meséld el légy szíves, nálatok hogyan születik egy új nóta?
- Legtöbbször csak jammelünk, mármint a dob és a gitárok. Az elkészült alapokat rögzítjük - Remko és Guus mindent felvesznek. Ezután felépítjük a kíséreteket, megnézzük, hogy egy dalon belül milyen részek lesznek, hogyan tudjuk őket elhelyezni. A szintikbe nem szoktak beleszólni a többiek, én pedig figyelembe veszem az énekesek kéréseit. Mindenesetre a két hét stúdiózás alatt nem idegesítettek a dalok, szóval azt hiszem, sikerült jó nótákat írnunk.

- Van-e valami koncepció a Driven név mögött?
- Nos, különösebb koncepciót nem kell keresni mögötte. Mindannyian arra törekedtünk, hogy a legjobb Orphanage lemez szülessen. Nem tehettünk le bármilyen anyagot az asztalra, bizonyítani akartuk, hogy nem véletlenül vagyunk még itt 10 év után.
- Mi a véleményed a mai gothic színtérről? Mennyiben más, mint a kilencvenes években?
- Sajnos ma már sokkal lazább, laposabb, mint régen. Sokkal brutálisabb zenék voltak régen ebben a stílusban - mi emiatt nem mondunk le George hörgéseiről, ezek az elemek szükségesek ebben a zenében. Az, amit ma gothic metalnak hívnak, tulajdonképp gothic soft rock. Már ha a kilencvenes évekből nézzük. De szerencsére a gothic death még valamennyire megmaradt.

- Hogy alakul a helyzet Hollandiában? Mennyire vagytok ismertek hazátokban?
- Több jó banda is van, ugye egyből itt a The Gathering akiket nem kell bemutatni. A Within Temptation és a most felívelő After Forever elég kedveltek most.

- És a Celestial Season?
- Ó igen, ők áttértek stonerre, de igazából így is, úgy is jó banda. A Solar Lovers lemezük nagyon tetszik, a két hegedű különösen feldobja.

- Mi a véleményed a nagyzenekari hatásokról a metalban? Inkább Celestial Season féle egyszerűség, vagy Dimmu Borgir szerű bomba?
- Az új Dimmu megoldásai nagyon tetszenek. Nem tudom, igazából mindkettő tetszik, bár nem ugyanaz a megközelítés.

- Hallottam, hogy még 1997-ben a Dynamo fesztiválon kórussal, vonósokkal kiegészülve lépett fel az akkori Orphanage. Tudsz erről valami bővebbet mondani?
- Igen, mivel ott voltam az első sorokban! Nagyszerű koncert volt, még 11 zenész egészítette ki a srácokat. Leírhatatlan hatása volt annak a bulinak, a közönség is nagyon élvezte, nemcsak a tagok. Aztán a koncert utolsó számánál felengedték a rajongókat a színpadra és úgy játszották végig a bulit. Fergeteges volt!

- Turnézással hogy álltok? Eddig milyen kilátásaitok vannak?
- Természetesen minél több helyen szeretnénk játszani, akár Magyarországon is, ha van szervező aki elhív minket. Hollandiában már alakul a koncertsorozat a Wackenen is játszunk.
- Hogyan birkóztok meg a régi dalokkal? Mennyi időbe telt összeállítani a koncertprogramot?
- Mióta 2001-ben Lex távozott, Guus az egyetlen, aki az alapítás óta a zenekar tagja. Akkor gitárosként lépett be, utána jó ideig szintizett, most megint gitározik. Igazából gitározni sokkal jobban szeret, így neki is jól jött a váltás. Mivel több hangszeren is otthon van, könnyen át tudta adni instrukcióit. Nem mintha nem ismertük volna az eddigi dalokat. Természetesen a hangzás picit változott, hiszen másképp, más cuccokkal játszunk. Néhány helyen másképp játszunk egy-két szólót, dallamot, de összességében nem nyúltunk bele nagyon a már hagyományos Orphanage nótákba.

- Milyen segítséget tudnál adni kezdő szintetizátorosoknak? Milyen cuccot keressenek, minek van szerinted nagy szerepe, mit érdemes figyelni?
- Kezdőként egyrészt a játék fejlesztése fontos, illetve a jó cuccok beszerzése. Ez nem könnyű, de a jó alaphangszíneken nagyon sok múlik. Főleg egy jó hegedű/vonós, meg zongora hangszínt nehéz találni. Én egy Roland XP3000-es billentyűt használok, főleg nagyzenekari hangzásokra és erre tökéletesen bevált. Persze rengeteg sample CD-m is van, ezeken is jó dolgokat lehet találni. Vagy ott van a Roland Phantom XR rack verziója, bitang cucc elektro dolgokra.
Szóval szerintem előbb jó alapcuccot kell szerezni, utána kell csak kísérletezni az elektronika és a sampling területen.

- Ahogy látom, nagyon érdekel téged a hangtechnika. Az előbb beszéltél elektronikus hatásokról, ebben mennyire vagy otthon, mennyire érdekel?
- Nagyon is, csomó jó elektro zene van, meg persze készíteni is izgalmas számomra. Egyrészt a Driven albumra is készítettem néhány ilyen alapot, kíséretet. A norvég Ram-Zet-tel is tartom a kapcsolatot, félelmetesen jó sample témáik vannak, neten keresztül látjuk el egymást tanácsokkal. Fontos, hogy képben legyek, nem szeretném, hogy egysíkú legyen játékom. Nem csak nagyzenekari hangzás létezik a világon.

- Zárásképp bemutatnád pár dalotokat a Driven-ről?
- Hogyne, örömmel! Személyes kedvencem a záró Ender's Game, egyszerűen úgy tökéletes, ahogy van. Nagy zúzással kezdődik, aztán megjelenik szinte a semmiből Rosan énekével a refrén. Imádom. A Cold is kedvenc, igazán sötét, mély érzelmekkel átitatott nóta. Aztán ott a filmzenés Black Magic Mirror, ami maxiként felvezette az albumot, úgy gondoltuk jól bemutatja stílusunkat.

-Köszi szépen az interjút, remélem legközelebb Budapesten találkozunk!
- Én is, minden jót!


www.orphanage.nl