... and Oceans - tiszta művészet
[2002-09-27] - Perkele

'művész' - 1. az a személy aki képzelete, tehetsége vagy gyakorlatánál fogva esztétikai értékek alkotására képes, különösen a képzőművészetben. 2. az a személy, akinek rendkívüli alkotási képességgel rendelkezik. Azok a rendívül kreatív emberek, akik megfelelnek ennek a meghatározásnak, nem kiszámíthatóak. Ugyanígy, az alkotásaikban rejlő szépség sem meghatározható. Köszöntelek az ...and Oceans bizarr világában, ahol a számcímek 62 karakteresek, ahol minden az ellenkező irányba fordul és ahol az élet soha sem unalmas." - kezdődik a zenekar hivatalos bemutatása.


Az 1995-ben death metal zenekarként tevékenykedő ...and Oceans 1995-ben alakult és immár négy album áll a hátuk mögöttük, amelyekkel egyre messzebbre kerültek gyökereiktől. Legutolsó lemezük a Cypher is egy érdekes világba kalauzolt el minket, így úgy éreztem már igazán ideje lenne feltenni néhány kérdést, azoknak az embereknek akik az ...and Oceans-t alkotják. Énekesük, Kenny adta a válaszokat, akinek szavain érdemes elgondolkodni.}

- Cypher lemezetek már több hónapja megjelent Európában. Milyen visszajelzésket kaptatok eddig a rajongóktól és a mediától?
- Eddig jók, bár konkrét rajongói megkeresés még nem volt. Úgy tűnik, hogy sok nem-metálos beállítottságú emberkének is bejött az új anyag és ez jó, mert egyben tágítja a látókörünket. Pontosan tudom, hogy azoknak, akik az első albumunkat szerették, a Cypher nem fog bejönni, de mit tudunk csinálni? Folyamatosan változunk, és ezt fogjuk tenni a jövőben is, ha így érezzük jónak.

- Miben lett más a Cypher az előző lemezetekhez, az Am God-hoz képest? Hogy fogalmaznád meg a különbséget?
- Egy csomó dolog megváltozott, de még azért vannak hasonlóságok is az előző anyaghoz képest. Úgy tűnik, hogy minden megváltozott, mozgásban van, de mégis minden maradt a régi. A Cypher ugyanazon érme másik oldala. Zenei szempontból tényleg igaz, hogy az új album egy picit más lett az Am God-hoz vagy az azt megelőző albumainkhoz képest. Ennek az az oka, hogy szükségünk van arra, hogy ne stagnáljunk, hogy ne ismételjük meg mindig ugyanazokat a sémákat. Nem akarunk az "újrafeldolgozó" kategóriába tartozni és a stagnálás jeleit mutatni, mint a legtöbb mai banda. Tovább akartunk lépni, zenészként fejlődni. Úgy gondolom, ez leginkább a zene mögött álló embereken múlik, akik mentálisan is alakulnak és és ezzel egyidőben a zene is más irányba fordul. Nem hiszem, hogy a természetes fejlődés bűn, sokkal inkább érték.

- Mit gondolsz, a rajongók azt kapták a Cypher-rel, amire az Am God után számíthattak?
- Nem igazán tudom, de úgy tűnik, hogy az embereknek általában jobban tetszik a Cypher mint az Am God, de ez persze emberét válogatja. A Cypher kiemelkedőbb és kompaktabb minden aspektusábban.

- A honlapotokon írjátok, hogy a 'Cypher' szónak több jelentése is van: a, titkos kód b, latinul üres-et jelent c, metamatikai szimbólum, amely a mennyiségét hiányát fejezi ki, vagyis nulla, d, egy személy vagy tárgy,a mely nem fontos, nincs értéke, hatása - nemlétező. Melyik fejezi ki leginkább az albumot?
- A Cypher-nek számos jelentése van és a nüansznyi különbségek legtöbbje a szövetkörnyezetbe "implantálódott", ám az egyik jelentése konkrétabban kiemelhető és egy bizonyos értéket képvisel, mégpedig azt, hogy "egy kicsiny jelentőségű személy vagy dolog". Ezt azért emelném ki, mert ez egymaga tükrözi a szövegben felbukkanó különböző változatokat is. A szövegek végigolvasása után bárki megértheti a cím tényleges jelentését. Maga a cypher szó olyan flexibilis, hogy elhatároztuk, hogy ezt használjuk, mert ez tükrözi a nüansznyi különbségeket az ember és az ember jelenléte között. Számomra pedig az tetszett ebben a címben, hogy konkrétabban kifejezi az ember lényegtelenségét. Nem hiszem, hogy valaha is írok olyan gyakorlatias szövegeket mint itt a Cypher-en és úgy gondolom, hogy elég nyilvánvaló, hogy végülis mi is az úgynevezett üzenet, de persze hagytam néhány lyukat, hogy mindenki úgy értelmezhesse, ahogy akarja.

- Úgy érzem a szövegek nagyon fontos részeit képezik az albumnak. Mondanál pár szót a szövegről, mit akartál kifejezni velük?
- Minden dal 3 részre osztható, de egyikük mindig hangsúlyosabb, ezért ezeket külön is megjelöltük. A promó anyagokon dőlten, a valódi CD-ken pedig félkövérként szereplő számcímek a számok valódi címei. Egy konceptalbum készítésekor az ember mélyen magába száll, elgondolkozik, ráadásul a Cypher-en a zene egész kompakttá vált, így a szövegeket a zenével kart karba öltve szültem meg. A zene nem komplex és ez idő tájt a szövegek sem. Az alapok nagyjából az egész album során ugyanazok, ám sok apró nüansznyi különbség van az általában csak "valóságnak" nevezett dolgok miatt. Soha nem vagyok túl konkrét semmiről és valószínűleg soha nem is fogok, mert mindig hagyok lehetőséget az egyéni interpretációra. Nem látom értelmét a konkrét megfogalmazásoknak, hisz azzal a saját egyéni interpretációd vész el. Sokkal jobb ha saját magad formálod meg a gondolataidat és ha később ugyanarra a következtetésre jutsz, sokkal jobban fogod magadat érezni, csak hátradőlsz és kis mosollyal az arcodon fogsz örülni neki. A Cypher szövegei egyszerűbbek a régebbiekhez képest, ám biztos vagyok benne, hogy elegendő mennyiségű szimbólikát hagytam benne ahhoz, hogy legyen min az agyat járatni. Nem sokban különbözik magától a zenétől, kompaktak és egymáshoz kapcsolódnak. Ugyanaz a téma megy végig az albumon és bárki találhat benne olyan kapcsolódási pontokat, amelyekre az egész szöveg épül. Itt nem szeretném a cirkuláló gondolataimat és a fizikai szerkezetet elemezni.
1. Fragile: Picture of Silence: Melting The Skies
2. Picturesque: Cataclysm Savour: And The Little Things That Make Us Smile
3. Angelina: Chthonian Earth: Her Face Forms Worms
4. Halycon: The Heavy Silence: In Silent Rain
5. Aphelion: Light Evanescence: Into Extinction
6. Opaque: The Morning I Woke Up Dead: Today Is The Day
7. Aphid: Devil Flower: Fruits Of Lunacy
8. Voyage: Lost Between Horizons: Eaten By The Distance
9. Catharsis: End Of Organisms: Absolute Purification Of Sins
10. Silhouette: In White Roomn: Vacant Bodies
11. Comatose: The World Amnesia: Planet Dead
12. Debris: The Magenta Harvest: Liquid Flesh
13. Nail: A Odyssey In Flesh: Celebrate The New Skin

- Miért osztották fel a számcímeket három részre?
- Mivel ez egy konceptalbum, ezért úgy gondoltam, hogy így a szövegek sokkal jobban illeszkednek a zenéhez és ezáltal az egész teljesebbé, kompaktabbá vált. A számcímek 3 részre bonthatóak, ezért különböző címekkel is rendelkeznek, de egyben össze is tartoznak. Például ha elolvasod a szövegeket, akkor a tartalmat, a lényeget más-más angyal szemszögéből kapod vissza, de hogy az összetartozást, a kohéziót jobban ki legyen emelve, bizonyos szavak és kifejezések megismétlődnek. Ez olyan, mint a rágógumizás, amikor a gumit újra és újra meg kell rágnod, meg kell csócsálnod ahhoz, hogy a lényegéhez hozzáférjél. Még ha a szövegeknek hosszú címük is van, mindig van egy részlet, amely kiemelkedik, amelyet a valódi számcímnek is lehet tekinteni. Ez a promo CD-n nem látható, de a boltokba kerülőkön már igen. Mindenkinek szüksége van mind a negatív, mind a pozitív energiákra ahhoz, hogy elméjét egyensúlyban tudja tartani. Ez mind az érzelmekről szól, amelyet mi, emberek, félreértelmezünk és helytelenül használunk. A szövegek és a számcímek összetartoznak, az azonos tartalom pedig eltérő képekként realizálódik, így formálva a szövegeket. Ez mind ugyanazokról a dolgokról szól, amelyek sohasem voltak és nem is lesznek újra. Úgy gondolom, hogy fontos, hogy az emberek elgondolkozzanak a szövegeken és hogy kialakítsák a saját interpretációjukat. Mi nem egy propaganda bandája vagyunk, mi csak terjesztjük a "szabadság semmibevételének betegségét". Nem akarunk semmit sem megváltoztatni benned, Neked kell megértened a benned végbemenő változások jeleit. A szövegek fontosak, de az egyéni interpretáció még fontosabb

- Mi van Rád hatással, mik adnak ihletet ilyen szövegek írásához?
- Nem hiszem, hogy lennének hatásaim, kivéve persze a szürke hétköznapok megszokott pillanatait. A tudatalattimban levő töredékek befolyásáról lehetetlen azt mondani, hogy hatással lennének Rám, mivel a zeneszerzéskor és a szövegek megírásakor nem jelentkeznek kiemelkedő tényezőként. Természetesen mindenkinek van lehetőségei, amelyek befolyásolják, de ez még nem szükségszerűen jelenti, hogy hatással lenne rá. A környezetnek és a kultúrának megvan a szerepe és ebben az értelemben a negatív energia is jelen van. Általánosságban minden szerepet játszik és ez az agy esetében kedvező hatásként jelentkezik, még akkor is ha néhány darabka egy másfajta energiává alakul az egyén személyiségének megfelelően.

- Az eredeti lemezcím Insect Angels & Devil Worms volt, ami végül a dupla bakelit változat címe lett. Miért változtatták meg?
- A CD verzió címe Cypher, de alcímként megmaradt az "Insect Angels & Devil Worms". Azonban a két részre bontható alcím a kétlemezes kiszerelésben kapható bakelitlemezhez jól illeszkedik Az eredeti címet (Insect Angels...) a következő könyvemből vettem, amely hasonló témát boncolgat, majd ezt részleteztem ki az új konceptalbum főtémájaként. Ezen felül azért is megváltoztattuk a címet, mert a borító is megváltozott. Természetesen használhattuk volna ugyanazt a címet a kétfajta kiadványhoz (CD illetve bakelitlemez), hisz mindkettő ugyanazt a célt szolgálja, de szerettük volna ezt a két fajta formátumot elkülöníteni egymástól. És mivel a bakelitlemez nagyon exkluzív lesz, miért is ne nevezhetnénk másként ezt a fajta kiadványt?! A bakelitlemez egyébként összesen 500 példányban fog megjelenni, és az első 50 példány eltérő, kézzel készült designnal fog bírni.

- Mesélj még kicsit a könyvedről. Lesz angol nyelvű kiadása is?
- A munkacíme az 'Insect Angels...' és ahogy az életemet sikerül egy kicsit rendeznem, meg fog jelenni. Valószínűleg készül hozzá egy zeneanyag is, amelyet egy barátommal írok, de megjelenése még nem biztos. Várható, hogy lesz némi közös munka más művészekkel is. A könyv egyébként egy a szürke életünk fotóalbuma lesz. Lesz benne némi költészet, mondások, aforizmák, de sírfeliratok és egyéb nézetek is az életről. Igen, a könyv angol nyelvű lesz, mert ez a nyelv sokkal színesebb mint a finn vagy a svéd.

- Beszéljünk a zenéről is. Különböző stílusokat kombináltatok a zenétekben, Te magad, hogy kategorizálnád a saját zenéteket?
- Egyáltalán nem szeretem kategorizálni a zenéket, de megértem, hogy miért van erre szükség, hisz nemcsak a zenéket helyezzük különböző skatulyákba, hanem mindent, mert mi, emberek, ilyenek vagyunk, mindig összehasonlítjuk a dolgokat, egyik dologról a másikra asszociálunk. Rettentő nehéz bármely zenét egyetlen kifejezéssel leírni, mert a zene nemcsak egyetlen jellemző formulából épül fel, így ez a leírás felérhető lehet. Ha csak egyetlen kifejezést használunk, akkor az emberek bizonyos részleteket más előadóknál is meg fognak találni. Szóval talán mi csak a "múlt jövőbeli hangja" vagyunk, hisz minden körbe-körbejár. Egyik aspektusból mi egy experimentális black metal banda vagyunk, de ugyanakkor rengeteg metál elem is van a zenénkben. Nem érdekel, hogy ha az emberek ezt cyberpunknak, indusztriális metálnak, elektronikát használó metálnak vagy netán poszt-metálnak hívják, a lényeg, hogy értsék meg az ...and Oceans értékeit, hogy ez nemcsak egy metál orientáltságú banda.



- Mi volt rátok zeneileg hatással?
- Sohasem inspirált minket másik banda. Minden a szürke életünkről szól, annak egy bizonyos időszakából fakad, de természetesen a környezet hat ránk, legalábbis tudatalatt biztosan. És mivel mi egy 6 fős banda vagyunk és mindenki másfajta zenét hallgat, a zenénk különböző formák felé fluktuál. Mindenki hozza a maga "sóját a közös levesbe" és ezek összegyúrásából alakul ki a végeredmény, legalább is jelenleg.

- Milyen zenéket hallgatsz otthon?
- Mindenféle marhaságot meghallgatok. Nagyon nyitott vagyok az új stílusokra és a keverékekre, szóval gyakorlatilag mindent fogyasztó vagyok. Néha metált hallgatok, néha csak nézem az MTV-t, aztán később Helmetet, Alice In Chainst, Stone Temple Pilotsot, FNM-t hallgatok, de legtöbbet pe, industrial, techno, death-noise és hasonlókat hallgatok. Minden a hangulatomtól függ. Csak néha hallgatok metál, de mostanában nem túl gyakran, bár az új Meshuggah és a The Dilinger Escape Plan nagyon bejött.

- Hogy készülnek az ...and Oceans számok? Előbb a zene és aztán a szövegek, vagy fordítva? Hogy dolgozzátok össze az ötleteiteket?
- Mindig hordok magamnál egy notebookot és az ötleteimet, gondolataimat azonnal leírom, de általában a végleges szöveg a zene befejezése után alakul ki, hisz az jelentősen függ az adott szám hangulatától is. A zene legtöbbször néhány egyszerű zenei ötlet, hangminta formájában van meg, majd mindenki beadja a saját kis ötleteit, riffejit, hangmintáit stb. és így alakul ki a teljes hangzás.

- Részt vesztek más csapatokban is. Az ...and Oceans-t tekintitek főzenekarotoknak? Hogy osztjátok be az időt a sok különböző formáció között? Mennyire befolyásolják ezek az ...and Oceans-t?
- Mindenkinek van másik bandája is és a zeneszerzéskor, lemezfelvételkor, turnézáskor mindig az aktuális banda a legfontosabb. Eddig nem volt ebből gondunk, hisz minden csak szervezés kérdése. Egyik banda zenéje sem hat a másikra, hisz ez csak a dolgok egyensúlyban tartásának kérdése és mivel mindegyik banda zenéje totálisan eltérő, nem nehéz elszeparálni őket egymástól.

- Ismét az Abyss Studios-ban dolgoztatok. Ennyire elégedettek vagytok a stúdióval vagy csak egy olyan producerrel akartatok együtt dolgozni, aki már ismert Titeket?
- Az Am God idején azért próbáltuk ki az Abyss-t, hogy megújítsuk magunkat, hisz előzőleg három albumot rögzítettünk a finn Tico-Tico-ban. Ideje volt új távlatokat keresni. Több helyszín is számításba jött de végül közösen az Abyss és Tommy Tägtgren mellett döntöttünk és azt kell, hogy mondjam, minden nagyon simán ment. Azóta is állandó kapcsolatban állok vele. Telefonon és emailban megbeszéltünk minden apró részletet, így most még könnyebb volt vele dolgozni, mert Tommy tudta milyen hangzást keresünk, mi pedig tudtuk, hogy ezt az ő segítségével meg is tudjuk alkotni. Emellett lehetőségünk volt arra, hogy akár éjjel dolgozzunk, ha úgy akartuk, teljesen szabad mozgásterünk volt. Néhány gitár és vokál részt éjjel is vettünk fel és az egész albummal végeztünk körülbelül egy hét alatt. Máshol nem ment volna ilyen zökkenőmentesen. Szerintem jobb egy zenekarnak is, ha olyan stúdióba dolgozhat, ahol azt kapja, amit szeretne, ahol megvannak a szükséges lehetőségei, ahelyett, hogy szkepticizmussal telve próbálnának egy új helyen dolgozni. Ráadásul nekünk most egy basszus-orientáltabb hangzásra is szükségünk volt és tudtunk, hogy ez az Abyss-ban megoldható. Lehet, hogy legközelebb máshol vesszük majd fel a lemezt, de ez majd attól függ, hogy milyen is lesz az a zene. Tommy-nak nem kellett irányítania minket, hisz tudtuk mit akarunk és ő csak segített ezt megvalósítani, ezt hívják 'együttműkődésnek'. Ki, hol, hogyan - az mind nem számít, sokkal inkább az a fontos, hogy meglegyen minden, amire szükséges van.

- Mit változtatnál meg a lemezen, ha lehetne?
- Természetesen néhány dolgot most már másképpen csinálnék, de szerintem ez minden bandával így van. Nem lehet, hogy teljesen elégedett legyél azzal, ami a kezeid közül jön ki. Úgy értem, hogy persze a lehető legjobbat készíted el, de aztán később találsz dolgokat, részeket, amelyeket másképpen kellett volna csinálni. Hasonlít egy mesterséges művészeti ágra, amit Életnek nevezünk.

- Van kedvenc számod a Cypher-en?
- Ez időről-időre változik, de a próbateremben a The Magenta Harvest tűnt a legjobbnak.

- Melyik a kedvenc ..and Oceans albumod?
- Nem igazán szoktam otthon leülni és a saját anyagainkat hallgatni, de természetesen mindig a legutóbbi tetszik a legjobban, ezért most a Cypher a kedvenc. Ez nagyrészt annak köszönhető, hogy az anyag zenéje a legkompletebb mind a felépítését, mind a hangzását, mind az eltérő érzelmei miatt.

- Mik a további terveitek, új lemez, turné vagy valami teljesen más?
- Jelenleg a limitált példányszámú dupla bakelitlemezre koncentrálunk, plusz próbálunk egy kicsit és remélhetőleg egy európai turnéra is el tudunk menni. Ezek után egyéb projektekre koncentrálunk: bandák, videók, website stb.

- Szerinted hol lesz az ...and Oceans öt év múlva?
- Lehetetlen megmondani. Lehet, hogy földre kerülünk, mint ősszel a falevelek, de az is lehet, hogy élünk és virulunk. Nem igazán tervezgetünk túl sokat, csak lépésről-lépésre haladunk.

- Mindannyiótoknak szokatlan beceneve van. Milyen jelentés áll mögöttük?
- Az előző albumokon szereplő beceneveink az aktuális elmeállapotunkat, személyiségünket, fizikai struktúránkat tükrözték, de a Cypheren már a valódi nevünket vagy annak a rövidített formáját használjuk. A becenevek semmi különlegeset nem takartak.

- A zenének köszönhetően egyre több fiatal kezd Finnország iránt érdeklődni. Tudsz esetleg olyan finn írókat, irodalmi alkotásokat ajánlani, amelyen keresztül jobban megismerhetjük a finn embereket, lelküket és Finnországot?
- Nem igazán mélyedtem bele a finn írók műveibe, de természetesen van rengeteg jó. Finnország megismeréséhez azonban nem kell túl sok: végy némi krumplit, 1 üveg vodkát és ez minden, amit erről az országról tudnod kell.

- Te is egy könyvön dolgozol, így felmerül a kérdés, kik a kedvenc íróid?
- Igen, nagyon hosszú a listám. Úgy gondolom, hogy fontosabb, hogy kialakítsd a saját képedet, a saját elképzeléseidet mielőtt olyant olvasol, ami hatással lesz rád. Ekkor ugyanis csak hátradölsz és mosolyogva fogod tapasztalni, hogy valaki másnak ugyanazok a gondolatai voltak, mint neked mielőtt belefogtál volna a művének az elolvasásába.

- Köszönöm az interjút!
- Köszi az interjút és öntözd a virágokat, mielőtt az ősszel lehullanak a levelek.