Pain Of Salvation - BE

Kiadó: Inside Out
Együttes: Pain Of Salvation
Megjelenés éve: 2004
Ajánlja: Adamskij
Pontszám: 9/10
Értékelés: Stílusában kiemelkedő

Az úgy volt, hogy amikor fizikaórán a választható előadások kapcsán felmerült Einstein relativitáselmélete, egyből lecsaptam a témára, mert érdekelt. Hasonló késztetést éreztem most a Be-vel kapcsolatban is. Már eleve a furcsa címválasztás (az albumé, meg a daloké) alapján sejtettem, itt nem nagyon nyúlhatok mellé.

Pedig a svéd prog csapat igen feladta a leckét ezzel az alkotással. Oda a szokványos dalok, itt ugyanis egy majd húszfősre gyűlt társaság játsza el a főként Daniel Gildenlöw komponálta szerzeményt. Az együttes eddigi műveit ismerők majdnem teljesen új oldalról közelíthetik meg kedvencüket, ugyanis az elvileg kísérő zenekar szinte "átveszi" a kezdeményezést az öt tagtól. Tehát inkább modern kortárs darabról beszélhetünk, mint sorlemezről. Ez a muzsika a hallgatótól széles látókört és sok-sok türelmet kíván - csak úgy érdemes meghallgatni, ha az ember leépíti előzetes elvárásait és belemerül a zenébe.

Elsőre nagyon meglepett, amit hallottam. Nem hittem volna, hogy lesz olyan zenekar, aki ennyire merész lépést tesz valami szokatlan felé 2004-ben. Ez egy igazi kompromisszummentes anyag, leköti a figyelmet. Annyira szerteágazó zenei motívumok hallhatók rajta, hogy be lehetne mutatni az európai zene több ezer éves fejlődését - mindegyik jellegzetességből tartalmaz egy pici szeletet. Ennek köszönhetően nincs két hasonló tétel, viszont az album összeáll jó pár hallgatás után. Gondolom a régebbi, metalosabb rajongók számára nehéz dió elfogadni a bonyolult kettes, majd a szinte már folkos hármas tétel nyitása utáni zongorás-filharmonikus, filmzenés átvezetőt. Sőt, egészen az ötös tételig várniuk kell a torzított gitárok aktív használatára.
Van egy olyan érzésem, hogy Daniel, mint fő dalszerző megpróbálta teljes zenei és gondolatvilágát belesűríteni az anyagba. Még hosszasan folytathatnám a sort a különböző tételek elemzéséről (hiszen összesen 15 van), de ennek nem látom értelmét - mindenki maga döntse el, hajlandó-e belemerülni a lemezbe.

Igazán jó ötletnek tartom a filharmonikusok bevonását, ezzel a húzással a Pain of Salvation végleg kimutatta foga fehérjét. Ezt a csapatot nem lehet azzal vádolni, hogy tekerésekből és technikázásból vegyítené zenéjét. Szó sincs erről. A bonyolultság a dalokban rejlik, noha a felszínen majdnem minden magától értetődő.
Egyetlen negatívumot hoznék fel csupán: az album koncepciójához szorosan tartozó hangulati átvezetőket. Bár eleinte segítenek felfogni a lemez mögött megbújó filozófiai koncepciót (a Daniellel készült interjúból sok minden kiderül), sokadszori hallgatásra már várja az ember a következő szám kezdetét (talán az üzenetrögzítős rész a kivétel, az nagyon ott van).

Magától értetődően a megszólalással nincs gond. Az akusztikus hangszerek szerelmesei igazán örülhetnek, oboától fuvolán keresztül nagybőgőig van itt minden. A hangzás is természetes, nincsen végletekig polírozva, mint a mai lemezek elnyomó többsége. Ez kimondottan erősíti az album személyes jellegét.

Mivel a prog metalra vevő közönség nagy része várhatóan nem fog megbirkózni az anyaggal, bátran ajánlom az Anathema és The Gathering hangulatát kedvelőknek is az ismerkedést, mert ez nekik is tetszene. Ja, a fizikaórákról csak a relativitáselméletre emlékszem.


1. Animae Partus ("I Am") I. Animae Partus - All In The Image Of
2. Deus Nova (Fabricatio)
3. Imago (Homines Partus)
4. Pluvius Aestivus Of Summer Rain (Homines Fabula Initium) II. Machinassiah Of Gods & Slaves
5. Lilium Cruentus (Deus Nova) On The Loss Of Innocence
6. Nauticus (Drifting)
7. Dea Pecuniae - I. Mr. Money, - II. Permanere, - III: I Raise My Glass, IV. Machinageddon Nemo Idoneus Aderat Qui Responderet
8. Vocari Dei Sordes Aetas - Mess Age
9. Diffidentia (Breaching The Core) Exitus - Drifting II
10. Nihil Morari (Homines Fabula Finis) IV. Machinauticus Of The Ones With No Hope
11. Latericius Valete
12. Omni Permanere?
13. Iter Impius Martigena, Son Of Mars (Obitus Diutinus)
14. Martius/Nauticus II V. Deus Nova Mobile ...And A God Is Born
15. Animae Partus II